Elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos fogalmak

Az alábbiakban az elektronikus ügyintézés során felmerülő fogalmakkal kapcsolatban tájékozódhat.

 

Bejelentkezéssel kapcsolatos fogalmak

1. Központi Ügyfélregisztrációs Nyilvántartás (KÜNY)

A KÜNY az elektronikus azonosítási szolgáltatásokat igénybe vevők egységes ügyfél-nyilvántartása, amelyhez az ügyfélnek az alábbi nyilvántartások valamelyikében kell szerepelnie:

A KÜNY regisztrációhoz tartozó tárhely a természetes személyek részére létrehozott elektronikus kézbesítési szolgáltatási cím, tárhely. Tárhelyre állampolgárságtól függetlenül minden természetes személy jogosult, aki a fenti nyilvántartások valamelyikében szerepel.

 

2. Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ)

A Központi Azonosítási Ügynök jogszabályban meghatározott, Kormány által kötelezően nyújtott azonosság ellenőrző ügynöki szolgáltatás. A Szolgáltatás biztosítja a különböző szakrendszerek felé a felhasználók azonosítását.

Az azonosítás történhet:

Az ügyfélkapus belépést érintő további kérdésekkel kapcsolatban az alábbi dokumentumban tájékozódhat.

 

3. Ügyfélkapu

Az Ügyfélkapu olyan azonosítási szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó biztonságosan léphessen kapcsolatba az elektronikus ügyintézést nyújtó szervezetekkel. Az ügyfélkapus belépés felhasználónév és jelszó birtokában lehetséges.

Az Ügyfélkaput érintő további kérdésekkel kapcsolatban az alábbi dokumentumban tájékozódhat.

 

4. Részleges Kódú Telefonos Azonosítás (RKTA)

A szolgáltatás egy olyan azonosítási mód, amelynek segítségével már telefonon (a 1818 telefonszámon elérhető Közigazgatási Ügyfélvonalon keresztül) is intézhetők egyes közigazgatási ügyek.

A telefonos azonosítás mellett a szolgáltatás online azonosításra is lehetőséget ad a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül. A szolgáltatásra történő regisztráció illetékmentesen megtehető személyesen bármely okmányirodában vagy kormányablakban.

 

5. eSzemélyi

Az új típusú, 2016. január 1-jét követően kiállított személyi igazolvány használható a KAÜ-n keresztüli azonosításra is. Ehhez kártyaolvasó alkalmazás szükséges, amellyel kapcsolatban bővebb tájékoztatás az eszemelyi.hu oldalon olvasható.

 

Személyes tárhellyel kapcsolatos fogalmak

 

1. Hiteles Elektronikus Postafiók

A Hiteles Elektronikus Postafiók szolgáltatás egységes felületet, tárhelyet biztosít a polgárok és a Hivatali tárhellyel, vagy Cégkapuval rendelkező szervezetek és ügyintézőik számára. Ezen a felületen tekinthetők meg a tárhelyekre beérkezett küldemények és itt végezhetők el az adminisztrációs feladatok is. A felületen dokumentum feltöltésre is van lehetőség. (természetes személyként és Cégkapuról kizárólag az Általános Nyomtatványkitöltővel létrehozott nyomtatványok küldhetők közvetlenül a felületről)

A Hiteles Elektronikus Postafiók a https://tarhely.gov.hu oldalon érhető el, a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül történő bejelentkezést követően.

 

2. Személyes tárhely (KÜNY tárhely)

Természetes személyek számára szolgáltatott tárhely, biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím.

(Korábban Ügyfélkapuként, vagy ügyfélkapus tárhelyként volt ismert, azonban bizonyos fejlesztésekből adódóan a tárhely már nem csak Ügyfélkapu hozzáféréssel, hanem a Részleges Kódú Telefonos Azonosításhoz kapott azonosítóval, jelszóval vagy eSzemélyi igazolvánnyal is elérhető.)

Magánszemélyként itt érheti el a beérkező küldeményeit, tartós tárát, illetve itt küldhet az Általános Nyomtatványkitöltő Porgrammal (ÁNYK) létrehozott, KR típusú titkosított állományokat.

A személyes tárhely a https://tarhely.gov.hu oldalon érhető el a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül történő bejelentkezést követően.

 

3. Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatás (BKSZ)

A BKSZ a jogszabályban meghatározott technikai előírásoknak megfelelő elektronikus dokumentumok kézbesítését biztosító szolgáltatás. A BKSZ lehetővé teszi a tárhellyel rendelkező szervezetek és természetes személyek számára a hiteles dokumentumalapú kommunikációt. A BKSZ a kézbesítési eseményekről hiteles – elektronikus bélyegzővel, elektronikus időbélyegzővel ellátott – igazolásokat állít ki (feladási igazolás, letöltési igazolás, meghiúsulási igazolás).

 

Elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos fogalmak

 

1. Dokumentumküldés

Az elektronikus ügyintézést biztosító szervekkel történő elektronikus kapcsolattartásra több lehetőség is van annak függvényében, hogy az ügyintézést biztosító szerv hogyan alakította ki az eljárásrendjét.

Az elektronikus dokumentumküldés történhet:

 

2. Általános Nyomtatványkitöltő Program (ÁNYK)

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal által fejlesztett program, amely nemcsak az adóhatóság, hanem más hivatalok nyomtatványainak a kitöltésére és beküldésére is szolgál.

A nyomtatványkitöltő keretprogram a NAV honlapjáról tölthető le és telepíthető a számítógépre. A kitöltendő nyomtatványok az ügyintézést biztosító szervezetek honlapján érhetők el.

 

3. KR- állomány

A KR kiterjesztésű állományok az ÁNYK keretprogrammal létrehozott titkosított fájlok. Az ÁNYK programban a nyomtatvány kitöltését és elektronikus beküldésre történő megjelölését követően jön létre ez az állomány. A fájl beküldése közvetlenül az ÁNYK keretprogramban vagy a https://tarhely.gov.hu oldalon, a „Küldés” menüpontban tehető meg.

 

4. Érkeztetési szám

A dokumentumfeltöltés során minden küldemény kap egy egyedi azonosítószámot, amely a küldést követően kiállított feladási igazoláson is megtalálható. Ez a számsor szolgál a küldemény egyértelmű azonosítására.

 

5. Tartós tár

A tárhelyre érkező dokumentumok a küldést követő 30 napig érhetők el, ezt követően automatikusan törlődnek és visszaállításukra nincs lehetőség. Azonban, ha a felhasználó a dokumentumokat tartós tárba helyezi, onnan mindaddig elérhetők maradnak, amíg nem törli azokat.

Figyelem! Amennyiben olvasatlan (nem értesítés típusú) dokumentumot helyez tartós tárba, az az átmozgatással olvasottá válik, az átvétel tényéről a feladó szervezet is értesül. (A szolgáltatás letöltési igazolást állít ki.)

 

6. Letöltési igazolás

A letöltési igazolás igazolja, hogy a címzett a küldött dokumentumot letöltötte a tárhelyéről. Amennyiben a feladó szervezet értesítés típusú dokumentumot küld (pl. NAV-os nyugták a beadvány fogadásáról), abban az esetben a rendszer nem generál letöltési igazolást.

 

7. Meghiúsulási igazolás

Amennyiben a címzett a tárhelyére érkezett küldeményt 5 munkanapon belül nem veszi át (tehát nem tölti le) az ezt követő munkanapon a rendszer egy „Át nem vett dokumentum értesítő” című küldeményt küld. Ez jelzi azt, hogy olyan dokumentum található a tárhelyén, amelyet még nem töltött le.

Ha az „Át nem vett dokumentum értesítő” érkezését követő 5 munkanapon belül sem tölti le a küldeményt, „Meghiúsulási igazolást” küld a rendszer. Ez bizonyítja azt a tényt, hogy a nem töltötte le a tárhelyére érkezett küldeményt. Ezt a dokumentumot a feladó és a címzett is megkapja.

A Meghiúsulási igazolások 180 napig érhetők el a tarhely.gov.hu „Meghiúsulási igazolások” menüpontjában.

 

8. Tárhely-adminisztráció

A Tárhely-adminisztráció a https://tarhely.gov.hu oldal Beállítások menüpontjában érhető el. Itt végezhetők el az olyan adminisztrációs műveletek, mint például a tárhelyhez tartozó e-mail cím módosítása vagy a vevénykezelési profilok beállítása.

A tárhely szolgáltatásokkal kapcsolatban bővebb tájékoztatást a felhasználói leírásban olvashat.