Cégkapu

A gazdálkodó szervezetek számára 2018. január elsejétől kötelező a Cégkapu használata.

A CÉGKAPURÓL

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: e-ügyintézési tv.) értelmében 2018. január 1-től kötelezővé teszi a gazdálkodó szervezetek számára az állammal való elektronikus kapcsolattartást és az ehhez szükséges hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldést és az azon történő fogadást, melynek teljesítéséhez az állam a gazdálkodó szervezetek számára Cégkapu szolgáltatást biztosít.

A gazdálkodó szervezeteknek a Cégkapu szolgáltatásra legkésőbb 2017. december 31-ig regisztrálni kell. A Cégkapu megkönnyíti a szervezetek és az elektronikus ügyintézést biztosító szervek közötti kapcsolatfelvételt, hiszen minden kézbesítésre szánt küldemény a gazdálkodó szervezet által igényelt, biztonságos, hiteles tárhelyre érkezik. Az elektronikus ügyintézést biztosító szervek a Cégkapura a NISZ Zrt. Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatásának segítségével tudnak  csatlakozni (jelenleg ÁBT szolgáltatás).

A SZOLGÁLTATÁSRÓL

A Cégkapu egy elektronikus postafiók a gazdálkodó szervezetek számára, ahol minden érintett és arra jogosultsággal rendelkező személy egy helyen férhet hozzá az adott cég vagy szervezet hivatalos levelezéséhez. A Cégkapuban az adminisztrációt végző cégkapumegbízott a rendszer segítségével megadhatja, hogy a cégből kik azok, akik dokumentumokat küldhetnek és fogadhatnak.

A cégkapu-szolgáltatás a gazdálkodó szervezetek számára ingyenesen biztosít egy praktikus, könnyen kezelhető, a hivatalos postafiókot, dokumentumküldést és érkeztetést könnyítő megoldást a hagyományos papíralapú ügymenettel szemben, ezzel jelentős idő, energia, anyagi és humán erőforrást megtakarítva.

A Cégkapu segítségével a közigazgatási ügyintézésben megszűnik a papír alapú ügykezelés, valamint a jövőben lehetővé válhat nemcsak a közigazgatási, hanem az egyes szolgáltatók felé történő elektronikus ügyintézés is. 

A cégkapu-szolgáltatás mobileszközökre optimalizáltan készül, így a céges hivatalos levelezéshez már mobileszközről is hozzá lehet majd férni, ezzel is növelve a használati szabadságot.

A REGISZTRÁCIÓ

A Cégkapu regisztráció megtehető a szervezet törvényes képviselője, vagy annak meghatalmazottja által is. A Cégkapu kezelésére a későbbiekben az adott gazdálkodó szervezetnél az erre felhatalmazott természetes személy (a továbbiakban: Cégkapumegbízott) vagy az általa regisztrált, a gazdálkodó szervezet által megbízott további felhasználók jogosultak (a továbbiakban: Ügykezelők).

A Cégkapu online, vagyis teljesen automatikus regisztrációját csak a cégnyilvántartásban szereplő cég esetén lehet alkalmazni. Az online-regisztráció további előfeltétele, hogy maga a cégképviselő, saját nevében eljárva végezze el a regisztrációt, ehhez Ügyfélkapuval, vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítóval kell rendelkeznie. 

Az űrlapos regisztráció azon szervezetek esetében alkalmazható, ahol a regisztrációt végző személy nem szerepel a szervezet közhiteles nyilvántartásában, vagy ahol a választott cégforma "egyéb cégforma. Az űrlap kitöltése szintén online módon történik, azonban a sikeresen beküldött űrlapot ügyintéző ellenőrzi és dolgozza a Cégkapu ügyintézői oldali alkalmazásában.

Az űrlaphoz kötelező jelleggel csatolni kell minden olyan hiteles dokumentumot, mely a cégkapu-regisztrációval érintett gazdálkodó szervezet képviseleti jogosultságainak ellenőrzéséhez szükséges.

A regisztrációval, valamint az űrlaphoz csatolandó dokumentumokkal kapcsolatban a Csatolt állományok menüpontban találhat részletes tájékoztatást. 

A regisztrációt a https://cegkapu.gov.hu/ weboldalon kezdeményezhetik, Ügyfélkapu/Telefonos azonosítást követően.

A GÉPI INTERFÉSZRŐL

Amennyiben a gazdálkodó szervezet már rendelkezik véglegesített cégkapu-regisztrációval és hivatalos ügyeinek intézése jelentős számú dokumentumot generál, lehetősége van gépi Cégkapu kiépítésére. 

A gépi interfész automatikusan, ügyintézői beavatkozás nélkül kezeli a dokumentumforgalmat, legyen szó akár letöltésről vagy küldésről, ezzel igazodva azon vállalatok és szervezetek igényeihez, amelyek hatékonyan és időtakarékosan szeretnének nagy mennyiségű dokumentumot továbbítani és fogadni Cégkapun keresztül.

A gépi interfész kialakításához benyújtandó csatlakozási kérdőív és a kiépítéshez szükséges interfész specifikáció a  honlapon érhető el.