Tudnivalók az Ügyfélkapu-azonosítással kapcsolatban

Az Ügyfélkapu olyan azonosítási szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó biztonságosan léphessen kapcsolatba az elektronikus ügyintézést biztosító, illetve elektronikus közszolgáltatásokat nyújtó szervezetekkel. Az alábbiakban az Ügyfélkapuval kapcsolatban gyakran feltett kérdéseket foglaljuk össze.

1. Ki regisztrálhat az Ügyfélkapun?

Bármely természetes személy, állampolgárságtól függetlenül regisztrálhat. Amennyiben Ön az Ügyfélkapus regisztrációját nem elektronikusan kezdeményezi, akkor ezt bármely okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postai ügyfélszolgálatokon vagy külképviseleteken (a regisztrációs szerveknél) személyesen teheti meg.

Az elektronikus regisztráció a 2016 január 1. után kiállított eSzemélyi igazolvány és az igazolvány igénylésekor kapott kódkártyán található regisztrációs kód birtokában tehető meg az alábbi linkre kattintva.

 

 

2. Mi szükséges a személyesen történő Ügyfélkapu regisztrációhoz?

Az Ügyfélkapu nyitásához személyes azonosítás szükséges, mely az alábbi okmányok egyikével lehetséges:

A magyarországi lakcímmel nem rendelkező külföldi állampolgár azonosítása útlevél, valamint - ha azzal rendelkezik - a magyarországi tartózkodásra jogosító engedély alapján történik.

EGT- tagállamok állampolgárai esetében az azonosítás vagy útlevél, vagy más, EGT-s ország által kiállított érvényes személyazonosító igazolvány bemutatásával lehetséges.

A 14-18. év közötti személy – az általános szabályok szerint – önállóan is regisztrálhat Ügyfélkaput.

A 18 év alatti, valamint a korlátozottan cselekvőképes személyek azonban az Ügyfélkapu segítségével igénybe vehető szolgáltatásoknak csak korlátozott körét használhatják. Pl: felvételi jelentkezés, TAJ-szolgáltatások, időpontfoglalás.

 

3. Módosíthatók- e az Ügyfélkapu regisztrációs adatai?

A felhasználónév megváltoztatása csak személyesen intézhető, bármely regisztrációs szervnél.

A regisztrációkor megadott e-mail cím és az Ügyfélkapuhoz tartozó jelszó a https://ugyfelkapu.gov.hu oldalon, bejelentkezést követően módosítható.

Fontos! Az itt megadott e-mail cím kizárólag az Ügyfélkapuhoz tartozó e-mail cím. A tárhelyhez kapcsolódó e-mail cím a https://tarhely.gov.hu oldalon módosítható.

Bővebb információk az e-mail kezeléssel kapcsolatban

Az Ügyfélkapuhoz használt előző 5 jelszó nem adható meg új jelszóként. A rendszer kizárólag erős minősítésű jelszót fogad el.

 

4. Mit tegyek, ha elfelejtettem a jelszavam?

Amennyiben elfelejtette az Ügyfélkapujához tartozó jelszavát, a bejelentkezési felületen, vagy a https://ugyfelkapu.gov.hu/elfelejtett-jelszo oldalon igényelhet egy egyszer használatos kódot az új jelszó beállításához.

Ehhez a felhasználónevét és az Ügyfélkapujához tartozó e-mail címét szükséges megadnia. A megadott e-mail címre a rendszer egy új, egyszer használatos kódot küld a kérését követően.

 

A kód kiküldése azonban nem jelenti a korábbi jelszó automatikus törlését. Az új jelszó sikeres mentéséig ez a jelszó marad érvényben.

 

5. Mit tegyek, ha nem kapom meg az elfelejtett jelszó menüpontban kért kódot?

Amennyiben nem kapja meg a kódot, javasolt ellenőrizni először a levelezőrendszer almappáit (kiszűrt elemek, levélszemét vagy spam). Az új kód gyakran azért nem érkezik meg az igénylő részére, mert a jelszókéréskor hibásan adja meg a felhasználónevét és/vagy az Ügyfélkapu regisztrációhoz tartozó e-mail címét.

Pontos felhasználónevét a regisztrációs nyugtán ellenőrizheti. Nyugta hiányában (pl. online regisztráció esetén) személyesen, bármelyik regisztrációs szervnél – személyazonosságának igazolását követően – kiadják Önnek a kért nyugtát.

 

6. Mit tegyek, ha elfelejtettem a felhasználónevem?

Az Ügyfélkapuhoz tartozó felhasználónév kizárólag a személyes regisztrációt követően kapott regisztrációs nyugta elnevezésű nyomtatványon tekinthető meg. Biztonsági okokból a felhasználónevet e-mail üzenetben soha nem küldjük el Önnek.

Amennyiben a nyugta nem áll rendelkezésére, személyes azonosítást követően bármely regisztrációs szervnél kérhető az ismételt kiállítása.

Felhívjuk figyelmét, hogy a felhasználó a felhasználói nevet és a hozzá tartozó jelszót köteles megőrizni és titokban tartani!

Amennyiben Ön azt elveszti vagy tudomása szerint az jogosulatlan személy birtokába kerül, kérjük azonnal változtassa meg felhasználónevét és/vagy jelszavát. A módosítás elmulasztásából eredő károkért a hatóságok vagy a szolgáltatás üzemeltetője nem vállal felelősséget.

 

7. Mit tegyek, ha többszöri sikertelen belépést követően kitilt az Ügyfélkapu?

Amennyiben a felhasználó a belépés során öt alkalommal tévesen adja meg a felhasználónévhez tartozó jelszót, a rendszer automatikusan kitiltja és a továbbiakban a helyesen megadott azonosító adatokkal sem engedi bejelentkezni.

A kitiltás ekkor kizárólag az „Elfelejtett jelszó” funkció segítségével oldható fel, a 6. pontban leírtak szerint.

A rendszer az öt sikertelen belépési próbálkozást követően a próbálkozások során megadott felhasználónévhez tartozó hozzáférést tiltja. Ez azt is jelentheti, ha nem Ön próbálkozott a belépéssel, más ügyfél (akár tévedésből, a felhasználónevek hasonlósága miatt) az Ön felhasználónevével próbálta az azonosítást. Mivel az azonosítás jelszóhoz kötött, illetéktelen személy nem tud bejelentkezni más nevében, azonban a jelszó megváltoztatása ebben az esetben is szükséges.  

 

8. Hogyan törölhetem az ügyfélkapus hozzáférésem?

Ügyfélkapus hozzáférését a https://ugyfelkapu.gov.hu oldalon – bejelentkezés után – az „Adminisztráció” felületen az „Ügyfélkapu törlése” menüpontban a „Törlés” gombra kattintva szüntetheti meg.

Amennyiben az Ügyfélkapun keresztül nem tud bejelentkezni és új kódot sem tud kérni, regisztrációjának megszüntetését személyesen, bármelyik regisztrációs szervnél kérheti.

Figyelem! Amennyiben törli az összes Ügyfélkapu regisztrációját, de rendelkezik RKTA (Részleges Kódú Telefonos Azonosítás) kóddal és/vagy eSzemélyi igazolvánnyal, abban az esetben a személyes tárhelye továbbra is aktív marad, a bejelentkezés csak RKTA azonosítóval vagy eSzemélyivel – a hozzá tartozó kártyaolvasó készülék birtokában – lehetséges.